21 maart: Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie
Weet je als school, vereniging of ouder niet goed hoe je aan de slag kan rond het thema “Internationale Dag tegen Racisme” dan geven we je graag concrete tips mee.
Als school, of vereniging kan je met onderstaande tips meteen in actie komen. Je kan er als ouder zeker ook mee aan de slag, maar voor extra impact: druk ze af of mail ze door naar de school van je kinderen.
Kleuter en lagere school
1) Schilder je huidskleur
Laat hen met huidskleuren experimenteren: Laat hen met de verf mixen tot ze hun kleur hebben nagebootst. Knip vlaggetjes uit hun schilderwerkjes en maak er een grote vlaggenlijn van. Het resultaat kan in de hal opgehangen worden: alle huidskleuren van de kinderen zullen vrolijk wapperen in de lucht.
2) Teken zelf een boekomslag
Kies een boek uit met een niet-wit kindje in de hoofdrol. Bijvoorbeeld: Idje wil niet naar de kapper of Julian is een zeemeermin.
Wikkel dit boek in papier of stof en lees het voor zonder de prenten te tonen.
Bespreek deze tekeningen met de klas en stel vragen aan de kinderen: Tekende je een jongen of een meisje? Waardoor denk je dat het een jongen of een meisje is? Kom samen tot een conclusie: Hoe dachten ze dat de hoofdpersonage er uit zou zien en waarom? Kom dit overeen met de prenten in het boek?
Deze leuke opdracht kreeg ik als tip van Hajjar Ben Sliman-Ghomari – leerkracht en onderzoeker (AP Hogeschool) @hajjarbsg
Met de kinderen uit de lagere school kan je dit uitgebreider bespreken:
- Ga samen een kijkje nemen in de boekenkast en tel het aantal jongens in de hoofdrol, tel het aantal kindjes van kleur in de hoofdrol, …
- Ga dan een kijkje nemen in de geschiedenisboeken: Zijn het vooral mannen of vrouwen die erin geschreven staan? Wit of niet-wit?
- Komt dit overeen met de realiteit van de maatschappij?
Is jouw boekenkast niet divers en heb jij een ‘wenslijst’ voor de klas?
Vul deze lijst met inclusief materiaal en diverse prentenboeken aan.
Als ouder kan je ook die boekenkast diverser kleuren door met de verjaardag van je (pleeg)kinderen bewust op zoek te gaan naar boekjes met niet-witte kinderen in de hoofrol of geschiedenisboeken met een niet-witte bril.
Lagere school en middelbaar
1) Bespreek het woord ‘huidskleur’
Stel vragen en bespreek de antwoorden van de leerlingen. Neem voorbeelden mee van hoe de licht zalmroze kleur nog steeds wordt gezien als “de norm”.
- Pleisters: Welke kleur hebben pleisters en waarom hebben ze deze kleur? Neem een foto van de verbanden in een apotheek en bespreek de kleur. Toon dat donkere pleisters wel bestaan, neem er mee.
- Beautyproducten: Nagellak, panty’s: Kijk naar de naam van bruine en beige producten en vergelijk ze. Voor de beige producten zullen dit vaak termen als nude of huidstint zijn en voor de bruine producten chocolate of ebony. Bespreek dit met de leerlingen.
Met leerlingen in het middelbaar kan je de docu “Wit is ook een kleur” van Sunny Bergman bekijken.
2) Waarom vieren we net vandaag de Internationale dag tegen racisme en discriminatie?
Met de derde graad en de middelbare school studenten kan je de geschiedenis van deze dag zeker bespreken. Kijk in welke steden er acties zijn, en kijk of de leerlingen samen willen meestappen?
3) Bedenk samen met de leerlingen acties die ze kunnen ondernemen in het kader van de dag tegen racisme
Voorbeelden:
- Een protestbord maken voor de manifestatie (zaterdag 19/03) en ophangen in de gang. (Dit kunnen vrolijke verbinden boodschappen zijn, maar ook kwade boodschappen: laat leerlingen hierin vrij om zich uit te drukken)
- Stoepkrijttekeningen en slogans in de straat om bewustwording te vergroten.
4) Ga wandelen in de straten rond de school
Wie zijn deze mensen? Beschrijf ze samen. Zijn deze mensen representatief voor de wereld van vandaag? Laat leerlingen hier zelf ideeën brengen voor nieuwe straatnamen met mensen die volgens hen belangrijk waren of zijn voor de (Belgische) geschiedenis.
Laat hen deze ‘nieuwe straatnamen’ voorstellen met collagewerken in de gang.
Het boek Brown girl magic, Afrika of Moedige Moslims kunnen hierin zeker helpen.